Nye indlæg

 

Fra 2x10 til 1x10

28-02-2014
For noget tid siden lavede jeg min cykel om fra 20 til 10 gear. Der var flere grunde til dette skift, men efter jeg til H12 fik ødelagt min for skifter og kørte på den store klinge resten af dagen, uden de store problemer, var det helt sikkert tid til at skifte til 1x10

Fordele:

Billigere i vedligehold, ingen problemer med at min kæde kiler sig mellem rammen og mindste tandhjul eller kæden køre med rundt og sætter sig fast i dårlig vejr. Slipper for et skifter greb og kabel vedligehold. Lavere vægt.

Ulemper: Mangler de 2 laveste gear. (set ud fra hvad jeg havde før og efter)

Da jeg kørte 2x10 kørte jeg med en kassette 11-32 og nu køre jeg 11-36 så jeg har næsten lige så lave gear som før. Føler på ingen måde at jeg mangler lave gear, og har ikke mødt en bakke som jeg kunne køre før og som jeg ikke kan køre nu.

Hvad der er taget af cyklen: Skiftergreb, kabel, for skifter og klinger 39-26 = 400g.

Nyt på cyklen: 39 klinge og guide. = 95g.

1X10

Alt i alt er der købt nye dele for 750,- så en forholdsvis billig ombygning til 1x10 og min cykel er blevet 305g lettere nu. Skift af de gl klinger koster ca. 1200,- og den nye klinge kan fås for 300,- Så fremover bliver det også sjovere at vedligeholde den.

Grunden til at jeg har kunnet genbruge mit kranksæt fra 2x10 systemet, er at den nye klinge fra E-thirteen er lavet med et offset, så når jeg montere den der hvor den store klinge sad før, sidder den faktisk med tænderne midt mellem de gl. klinger. Så jeg stadig har en fornuftig kæde linje.

Kunne godt ha valgt en løsning uden guide, men så skulle jeg have en anden bag skifter på. +skifteren er 46g tungere end den som sidder på nu. Den nye guide vejer 56g. Så jeg vil kun spare 10g. Har det sidste år kørt forbi en del som måtte stoppe og sætte kæden på foran, fordi de køre uden guide. Og til et løb skal jeg ikke køre med den risiko, for at spare 10g.
Tilføjelse d. 12/11-2014 Har nu kørt uden guide på min nye cykel i et lille års tid uden problemer. Så risikoen er meget lille for at tabe kæden. Endnu ikke sket for mig.
1X10

Har nu kørt med 1x10 i 8md. Og jeg har intet at klage over, har ikke haft et eneste problem. Mangler ikke de lave gear, og køre ofte bakkerne uden at være i det laveste gear. Ved høj fart kan jeg køre op til lige over 40 km/t med en fornuftig kadence. Over 45km/t kan jeg ikke være med i ret lang tid, men det er også yderst sjældent at jeg køre lange strækninger med en fart over 45km/t. Som det ses på billederne her under kan det også køre uden problemer i mudder. Er så glad for mit skift til 1x10 og ville aldrig gå tilbage til det gl.
1X10

Kommentarer

  • #1
  • Jacob
    05-11-2014 20:55
    Hej Jakob
    Overvejer selv og skifte til 1x10 evt med one up component eller wolf tooth 42 tands, men jeg kan ikke helt gennem skue om jeg kan få en narrow wide klinge med offset til SLX dobbel kranksæt ved du det ? evt link ?
    På forhånd tak mvh Jacob


  • #2
  • weensgaard
    12-11-2014 11:46
    http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/race-face-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723

    Den her bør passe på din SLX kranksæt som har den DCD på 104mm.
    Personligt vil jeg starte uden "one up" og så bare køre standart 36 tands bag. hvis du kun bruger din cykel i skoven. Og så 30, 32 eller 34 tand foran, (hvis du køre 29"hjul) alt efter hvad du har ben til.
    Så kan du altid sætte "one up" på hvis du mangler lave gear.

    Hilsen Jakob W


  • #3
  • Søren lund
    02-02-2015 19:55
    Hej. Overvej også 1x10 med oneup på min 26". Hvad tænker du angående tænder foran?

    Mvh Søren LUnd


  • #4
  • Weensgaard
    13-02-2015 13:06
    Hej Søren.

    Det kommer lidt an på form/styrke og hvor du ofte køre. Hurtig spor eller mange bakker osv.

    Men jeg vil mene mellem 36 og 40 tænder. Og når du vælger oneup, vil jeg nok ligge tættere på de 40 tænder end 36. Selv kørte jeg med 39 uden oneup, men jeg køre ofte bakker i lidt højere gear end de fleste andre.
    Men kør en tur op af den svære bakke som du har på dit lokale spor, når du er lidt træt. Find så det tungeste gear som du kan leve med til denne bakke. Regn så ud udvekslingen ud.
    Eks. det laveste gear jeg ønsker er hvad der svare til klinge 26T og kassette 30T 26/30=0,866 Med 40 tands oneup giver det en klinge med (34,7) 35 tænder. 40*0,866=34,7
    Så ud og find dit laveste gear og så i gang med at regne lidt på din nye klinge.
    håber det hjælper dig.


  • #5
  • Mikkel
    13-04-2015 19:26
    Hvor er jeg glad for at have fundet din blog hvor du skriver at nogle klinger har et offset så jeg kan beholde min XT krank som jeg egentlig er ret glad for!


  • #6
  • Jakob
    28-12-2015 20:11
    Hej ved du om man kan få en forklinge på 40 med narrov wide og som er oval


  • #7
  • weensgaard
    29-12-2015 13:36
    Det findes, men der er ikke så mange.
    Der er ikke så stort et salg til 26" mtb når vi snakker narrow wide, og derfor ikke så stort udvalg over 38T.
    B-labs laver en til BCD 110mm den går helt op til 42T i oval. Det kræver jo at du har en BCD med samme afstand. De skriver at det er til cykel cross, men der er ikke forskel i kæder, så kan ikke se hvorfor du ikke kan bruge den på MTB. Den er måske ikke helt så oval som en MTB model.
    Eller kig på http://garbaruk.com/ de har også nogen op til 42T
    Håber det hjælper dig.


  • #8
  • Casper Romme
    19-01-2016 09:09
    Hej Jacob. Virkelig god og beskrivende indlæg, takker og bukker... Er ved at starte samme projekt og kan se at vi har samme kranksæt.. Er det en RaceFace narrow wide klinge du har på ? Er det en 104 mm ? Skal jeg have andre eller tyndere bolte på den nye klinge ?
    Vh
    Casper


1 

Skriv en kommentar

 
Jakob Weensgaard - En MTB kører | 4400 Kalundborg - Danmark